2010-03-17

Matematiska mål

Hallååå på er!

Idag har jag varit å tränat.
Igår fick jag migrän och kunde inte träna, men idag var jag 100 igen! Göttans rabarber!

Åkte till skolan efteråt så nu sitter jag här och väntar på att mattestugan ska börja! Gött
Den börjar ju vid 17 så det är ett tag kvar =)

Usch..vad jag var trött igår kväll när jag la mig. Jag är så dålig på att gå å lägga mig.
Jag hade iaf bestämt mig för att gå å lägga mig 00, men så kom jag att tänka på matte, var bara tvungen att skriva av mig.

Som sagt så är det mattestuga idag, får se vad det är för tal man ska räkna, hoppas på att det kommer gå bra!
Kom att tänka på en sak när jag hade lagt mig i går kväll som jag glömde att skriva i förra inlägget:

Matematik är svårt, det är inte alls lätt. När jag hade det sådär jobbigt med matten, när jag började gymnasiet så satte jag så höga krav på mig själv, krav som var för höga att nå, då kom blockeringarna.

Jag lade upp mål innan jag startade med talet
Målet löd:

"När jag fixat det här talet, när jag har hittat svaret, då har jag nått mitt mål"

Det målet gjorde att mitt självförtroende dippade rakt ner...för självklart kom det tal som jag svarat fel på...då blev jag riktigt arg på mig själv..jag hade kämpat mig fram till det o så var svaret fel...fan...vad jag e kass....tänkte jag

Det var exakt precis som att stegen jag gjort för att komma fram till svaret inte spelade någon roll...bara svaret som skulle vara rätt, det var där mitt uppmålade mål låg....

förstod tillslut efter många om och men att det är inte svaret som det handlar om, det är egentligen inte där krutet ligger
Det tog sin lilla tid att ta mig ur det där...få bort det där kravet/målet, för det var inte rätt mål att sätta upp, kravet gjorde att det blev jobbigare och lösa uppgifterna, blockeringarna trädde i kraft....för att jag lagt målet för långt fram

Jag fick lära mig att det jag gör e bra, jag kan, jag är stark...självförtroendet höjdes.

Det tog som sagt tid att förstå och få in att min stategi inte funkade, det gick inte att tänka så
Dags att bygga upp ett annat mål
Målet löd:
"Varje steg jag tar under talets gång ska jag se som ett mål"

Det målet fick mig att förstå att det är ju resan det handlar om, skitsamma om det blir fel svar i slutet, då kan jag rätta till det, eftersom målet jag la upp låg inte där framme, jag blev inte besviken för jag hade redan känt att jag nått flera mål på vägen, det gjorde mig nöjd.

Hur man gör, alltså metoden, för att få fram svaret, varje steg, är ett mål

Men det klart att svaret är också viktigt, men jag tror man hänger upp sig mycket på det. 
Ligger tyngden och väger mest på den sidan?




det är viktigt att få det i balans så att man kan få svaret och vägen att gå ihop

Förlåt, men jag e ingen expert på matte....jag kan verkligen inte allt o hej å hå..det är inte det det handlar om.
men jag tycker det är viktigt att prata om det.
Ofta är matte ett svårt och jobbigt ämne, men man kan inte få det att vända och kännas bättre om man inte öppnar upp....

Kanske kan mina erfarenheter och känslor, ge dig något! =)


Nu ska jag gå å kolla läget lite i korridorerna!

Ha det göttans!

Ewe
Postat i Allmänt | Comment (0) kommentarer Trackbacks ()


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Kategorier

5 Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Ut odio. Nam sed est. Nam a risus et est iaculis adipiscing. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Integer ut justo. In tincidunt viverra nisl. Donec dictum malesuada magna. Curabitur id nibh auctor tellus adipiscing pharetra. Fusce vel justo non orci semper feugiat. Cras eu leo at purus ultrices tristique.